Väitös: Matkoilla kuin kotona – osa turisteista kaipaa lomallaankin arjen tuttuja aktiviteetteja

Kaikki Suomeen saapuvat kansainväliset turistit eivät janoa erikoisia uusia kokemuksia, vaan osa heistä haluaa olla matkoillakin kuin kotonaan. Tämä ei tarkoita vain samanlaista ruokaa ravintolassa tai tyynyä hotellissa, vaan myös kotoa tuttua vapaa-ajan toimintaa. Tuoreen Vaasan yliopiston väitöstutkimuksen mukaan matkailualan toimijoiden olisikin otettava tämä lomailijaryhmä paremmin huomioon suunnitellessaan vapaa-ajan palveluja ja aktiviteetteja ulkomaisille matkailijoille.
Erose Sthapit väittelee keskiviikkona 12. syyskuuta Vaasan yliopistossa.

Vaasan yliopistossa väittelevä Erose Sthapit tarkastelee markkinoinnin alan väitöskirjassaan, miten perhelomailijoiden jokapäiväinen elämä ja kodin vapaa-ajan tavat ja harrastukset heijastuvat matkailuun ja vastaavasti miten matkailu heijastuu kotiin.

– Tulosten mukaan perhelomailijat tapaavat valita hyvin samanlaisia vapaa-ajan aktiviteetteja matkakohteessa kuin kotonakin. Jos he pitävät museoissa käymisestä, hiihtämisestä, vaeltamisesta, ostoksilla käymisestä tai uimisesta, niin sitä he haluavat tehdä myös lomallaan. Tulokset merkitsevät, että kodin merkitys on laajempi kuin vain tietty paikka. Lomakohteessa tunnetta kodista voi synnyttää myös tutuilla vapaa-ajan tavoilla ja harrastuksilla, sanoo Sthapit.

Sthapit tutki Rovaniemellä vierailleita turisteja

Sthapit on haastatellut väitöstutkimukseensa Rovaniemellä lomailevia ulkomaisia matkailijoita.  Väitöskirjan aihe on ajankohtainen, sillä Suomeen ja etenkin Lappiin suuntaavien kansainvälisten turistien määrä on kasvanut. Matkailusta koituu merkittäviä taloudellisia hyötyjä.

– Mikäli matkailija on hyvin aktiivinen kotona jossain harrastuksessa tai vapaa-ajan toiminnossa, on todennäköistä, että hän harrastaa samaa myös lomakohteessa. Tuttuun harrastukseen ei tarvita juurikaan ylimääräistä suunnittelua. Se myös tarjoaa mukavuutta, vakautta ja rentoutumista uudessa ympäristössä.  On tärkeää ymmärtää, että kaikki matkailijat eivät ole tyypillisiä uutta etsiviä turisteja, vaan osa hakee lomaltakin tuttuutta.

Sthapitin mukaan matkanjärjestäjien ja palveluiden tarjoajien tulisikin olla enemmän tietoisia kansainvälisten perhematkailijoiden arkipäivän vapaa-ajan tavoista ja aktiviteeteista ja olla valmiita tarjoamaan heille samanlaisia.

– Erilaisten vapaa-ajan aktiviteettien tarjoaminen erilaisille vierailijaryhmille on tärkeää, kun halutaan luoda hyviä matkakokemuksia ja houkutella matkailijat tulemaan matkakohteeseen uudelleen.

Matkamuistot herättävät lomakuumeen uudelleen henkiin

Sthapitin tutkimuksen mukaan yksilölliset, käytettävät ja käytännölliset matkamuistot jatkoivat kansainvälisten turistien Rovaniemi-lomakokemusta. Matkamuistot myös herättivät ajatuksia uudesta matkasta Rovaniemelle.  Tämä kävi hyvin ilmi ulkomaisten matkailijoiden haastatteluvastauksista:

”Muistoja herättää sellainen matkamuisto, joka on uniikki ja jota en voi löytää omasta maastani. Katson sitä mielelläni ja ajattelen, mitä teimme lomalla Rovaniemellä ja kuinka tulemme käymään siellä vielä useita kertoja.” Aurore, Ranska.

”Ostin 30–60 matkamuistoa. Pidän perinteisestä suomalaisesta joulusta eniten. Ne muistuttavat minua Rovaniemestä ja SantaParkista. Se oli taianomainen lomamatka. Perheeni haluaa käydä siellä uudelleen.” Kerry, Australia.

”Ostin matkalta paljon marjahilloja kotiin vietäväksi, Karl Fazerin suklaata ja hunajaa. Kaikki rakastivat näitä tuliaisia. Ruokatuliaiset pitävät muistot tuoreina ja vievät ajatukset takaisin lomapäiviin. Haluan palata takaisin niin pian kuin mahdollista.” Al-Batool, Kuwait.

Lomamatka heijastuu myös kotiin

– Lomamatka on luonteeltaan väliaikainen ja se päättyy aina jossain vaiheessa. Kuitenkin osa turisteista jatkaa lomamatkaansa esimerkiksi matkamuistojen avulla ottamalla ne osaksi jokapäiväistä elämäänsä. Tuliaiset muistuttavat heitä matkasta ja ylläpitävät halua matkustaa uudelleen samaan kohteeseen, Sthapit sanoo.

Lomamatkan paikallisten ruokien ja jännittävien kokemusten muistelu ja kertominen voi myös lisätä onnellisuutta ja tyytyväisyyttä.

– Tuliaisten ja matkakokemusten muistelun kautta matka ei ole koskaan täydellisesti ohi, vaan henkilö on tietyssä määrin sitoutunut matkakohteeseen vielä kotiinpaluun jälkeenkin, Sthapit sanoo.

Erose Sthapit, puh. 044 0777104, erose.sthapit(at)uwasa.fi

Sthapit Erose (2018). Examining the Antecedents of Spillover within the Context of Tourism: Activities, Memorable Tourism Experiences, Culinary-Gastronomic Experiences and Souvenir Perspective. Acta Wasaensia 408. Väitöskirja. University of Vaasa. Vaasan yliopisto.

Julkaisun pdf ja tilaukset

Erose Sthapit syntyi vuonna 1984 Kathmandussa, Nepalissa.  Hänellä on alempi korkeakoulututkinto kauppatieteissä (2005) ja restonomiassa (2010). Sthapit valmistui yhteiskuntatieteiden maisteriksi matkailututkimuksesta Lapin yliopistossa vuonna 2013. Hän on väitöstutkimusta tehdessään julkaissut artikkeleita useissa matkailututkimuksen tiedejulkaisuissa kuten Anatolia,  Current Issues in Tourism, Psychology & Marketing, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism sekä Tourism Management Perspectives and Leisure Studies.

Väitöstilaisuus

YTM Erose Sthapitin markkinoinnin alaan kuuluva väitöstutkimus ”Examining the Antecedents of Spillover within the Context of Tourism: Activities, Memorable Tourism Experiences, Culinary-Gastronomic Experiences and Souvenir Perspective” tarkastetaan keskiviikkona 12.9.2018 klo 12 Vaasan yliopiston Nissi-auditoriossa (K218, Tritonia).

Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii pr­ofessori Nina Prebensen (School of Business and Economics in Tromsö, Norja) ja kustoksena professori Pirjo Laaksonen (Vaasan yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Erose Staphit 1.jpg