Yliopisto avasi lukuvuotensa

Vaasan yliopiston lukuvuoden 2014–2015 vietettiin maanantaina.
Tämän vuoden lopulla väistyvä rehtori Matti Jakobsson piti viimeisen avajaisjuhlapuheensa maanantaina järjestetyissä lukuvuoden avajaisissa.

Yliopiston rehtori Matti Jakobsson käsitteli avajaispuheessaan (pdf) yliopiston tuloksia ja talouden rakenteita sekä yliopiston tulevaisuuden näkymiä alueellisen erikoistumisen ja rakenteellisen uudistamisen näkökulmista.

Avajaisissa Vaasan kaupungin tervehdyksen toi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Joakim Strand ja ylioppilaskunnan tervehdyksen (pdf) VYY:n hallituksen puheenjohtaja Henna Hirvonen.

Tilaisuudessa jaettiin myös 3000 euron arvoinen Åbo Akademi -palkinto, jonka Stiftelsen för Åbo Akademi -säätiö myönsi Vaasan yliopiston Nelson Abilalle. Abila palkittiin tieteellisistä artikkeleistaan, jotka käsittelevät biopolttoaineiden käyttöä sekä kotitalousjätteen hyödyntämistä energiantuotannossa etenkin Nigeriassa.