Käyttäjäkysely
Hei!
Tule mukaan kehittämään Vaasan yliopiston ulkoista verkkosivustoa – vastaa kyselyyn 31.1. mennessä:
Taustaa
Olen markkinnoinnin apulaisprofessori sekä Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian dosentti. Tällä hetkellä johdan Strategisen tutkimusneuvoston rahoittaman decarbon-home -konsortion Vaasan osaprojektia sekä yhtä hankkeen työpaketeista. Hankkeen kantavana ajatuksena on edistää asumisen ja rakentamisen oikeudenmukaista kestävyysmurrosta. Johtamassani työpaketissa keksitytään erityisesti kansalaisten toimijuuteen. Konsortiota johtaa Helsingin yliopisto ja muita partnereita ovat Syke, Luke ja Tallinnan tekninen yliopisto.
Aikasiempia projektejani ovat olleet muun muassa Suomen kulttuurirahaston sekä Liikesivistyrahaston rahoittama projekti "Kuluttajan arjen käytönnöt digitalisaation suunnannäyttäjinä" sekä olen toiminut markkinoinnin projektipäällikkönä Koneen säätiön rahoittamassa projektissa "Maaseudun paikkaseksikkyys".
Olen ollut projektipäällikkönä TEKES-rahoitteisessa projektissa Co-creative Snacks – Pelillisyys välineenä välipalatuotteiden kehitykseen. Projektissa tutkimme kuluttajien välipaloihin ja pelaamiseen liittyviä arjen käytäntöjä pohtien mahdollisuuksia välipalasektorin kasvuun ja kehitykseen pelillistämisen ja sosiaalisen median käytön avulla. Projektin kantavana teemana oli terveellisyyden tukeminen kuluttajien välipalavalinnoissa. Projekti toteuttiin yhteistyössä Turun yliopiston Functional Foods Forum sekä Technology Research Center –yksiköiden sekä merkittävimpien elintarvikealan yritysten kanssa.
Olen aikaisemmin työskennellyt Suomen Akatemian rahoittamassa projektissa Kuluttajat ja vastuullisuus liiketoiminnan uudistajina, jossa tutkimme useasta - uudenlaisesta - näkökulmasta vastuullisuuden sisältöjä ja merkityksiä suomalaisessa kulutuskulttuurissa. Tutkimusprojektissa perehdyimme esimerkiksi välttämättömän kulutuksen sisältöihin, anti-kuluttamisen käytäntöihin sekä kulutukseen taloudellisesti niukoissa olosuhteissa.
Väitöskirjani (Jyrinki, 2010) käsitteli lemmikkeihin liittyvää kuluttamista luoden erityisesti uutta ymmärrystä niistä monista muodoista, joilla lemmikit ovat osallisia kuluttajien identiteetin rakennukseen. Väitöksen jälkeen työskentelin TEKES-rahoitteisessa projektissa Petnets - Verkostojen orkestrointi lemmikkieläinliiketoiminnan kilpailueduksi Helsingin ylipistossa.
Opetus
Kulttuurinen kuluttajamarkkinointi
Laadulliset menetelmät markkinointitutkimuksessa
Markkinoinnin johtamisen pro gradu -tutkielmat
Kurssit sijoittuvat markkinoinnin johtamisen maisteriohjelmaan
Consumer Marketing -jatko-opintokurssi, jota on rahoittanut Kataja ja NFF.
Tutkimus
Toimin tutkimusryhmämme johtajana: Markkinointi- ja kulutustutkimus
Tutkimustoimintaani voisi kuvailla kahden läpileikkaavan kattokäsitteen kautta: CCT (Consumer Culture Theory) ja TCR (Transformative Consumer Research). CCT on laaja kattokäsite kuluttajatutkimukselle, jossa kuluttaja nähdään kulttuurisesti ja sosiaalisesti vaikutuksia saavana ja vaikutuksia luovana. TCR puolestaan viittaa kuluttajatutkimukseen, jossa kantavana ajatuksena on pyrkimys positiiviseen muutokseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen tieteellisen tutkimuksen keinoin. Olenkin tutkimuksessani kiinnostunut muutoksista kulttuurissa ja yksilöissä osana yhteisöjä (esim. Syrjälä, 2016), ja/tai tutkimuskonteksteista ja –kohteista, joissa on tarvetta muutoksen aikaansaamiseen, koskien esimerkiksi ruokahävikkiä (e.g. Alhonnoro, Leipämaa-Leskinen & Syrjälä, 2020), eläinten hyvinvointia (e.g. Wünderlich et al., 2021) tai vaateteollisuutta (Vesterinen & Syrjälä, 2022). Tutkimuksellinen mielenkiintoni kohdistuukin useimmiten erilaisiin jatkuviin muutoksen tai liikkeen prosesseihin tai hetkiin. Markkinoinnin alan tutkijana painotan tutkimuksessani aiheita, jotka mahdollistavat liike-elämärelevanttien tuote- ja palveluinnovaatioiden kehittämisen siten, että muodostuva ymmärrys kiinnittyy kuluttajien arkisiin käytäntöihin tai merkityksenantoihin (esim. Laitinen ym., 2023; Honkaniemi ym., 2021; Jaskari, Leipämaa-Leskinen, Syrjälä, 2015). Metodologisesti olen käyttänyt varsin moninaisia työkaluja, kuitenkin laadulliset menetelmät aina (n/auto)etnografisesta ja käytäntöteoreettisesta lähestymistavasta haastatteluihin ja narratiiveihin soveltuvat parhaiten kulttuurisesti orientoituneisiin kysymyksiin. Olen kehittänyt erityisesti autoetnografia menetelmää, mm. kohti digitaalisia sovellusmahdollisuuksia (Syrjälä & Norrgrann, 2018). Tärkeimpiä tutkimuksellisia kiinnostuksenkohteitani ovat aihealueina eläimiin liittyvä kuluttaminen, kuluttaminen köyhyydessä, vastuullinen kuluttaminen, pelaaminen ja pelillistäminen, asuminen ja ruoan kuluttaminen. Teoreettisesti minua kiinnostavia käsitteitä ovat esimerkiksi (ei)inhmillinen toimijuus, kuluttajaidentiteetti, kulutuksen tilat ja paikat, anti-kuluttaminen ja kuluttajan voimaantuminen, arjen käytännöt, kuluttajayhteisöt ja arvon yhteisluominen.
Valikoituja julkaisujani
Selected for publication in an edited volume of the best papers from the 2018 Consumer Culture Theory Conference.
Selected for publication in an edited volume of the best papers from the 2016 Consumer Culture Theory Conference.
Lisää julkaisujani: ResearchGate; GoogleScholar; SoleCRIS