Kunniatohtoriksi vihitty Tim Baines: Palvelullistaminen antaa kilpailuetua

Image
Astonin yliopiston strategian ja operaatioiden johtamisen professorin Tim Bainesin mukaan palvelullistaminen voi tuottaa kilpailuetua luomalla arvoa asiakkaille. Vaasan yliopiston kunniatohtoriksi vihitty Baines kertoi aiheesta The Future of Smart Solutions -seminaarissa. Baines on yksi maailman johtavimmista ja viitatuimmista palvelullistamisen tutkijoista.

– Tuotanto on usein standardoitua, ja se voidaan siirtää sinne, missä tuotantokustannukset ovat halvimmat. Siksi länsimaisten teollisuusyritysten kannattaa keskittyä edistyneisiin palveluihin, joista asiakkaat hyötyvät ja jotka auttavat sulkemaan kilpailijat pois pelistä, sanoo professori Tim Baines.

Palvelullistamiseen liittyy Bainesin mukaan kolme näkökulmaa. Se voi tarkoittaa yhtäältä sitä, että teollisuusyritykset siirtyvät tarjoamaan valmistamiensa tuotteiden lisäksi palveluita. Toisaalta se voi merkitä sitä, että asiakkaat eivät enää omista tuotetta, vaan he käyttävät sitä palveluna. Kolmanneksi palvelullistaminen voi tarkoittaa myös sitä, että yritys ei keskity vain toimittamaan tuotteita, vaan sen sijaan varmistaa, että asiakas saa halutut lopputulokset ja hyödyt.

Baines erottelee lisäksi palvelut portaittain. Alimmalla tasolla ovat tuotteeseen liittyvät peruspalvelut, kuten varaosat. Keskitasolla ovat palvelut, joilla huolehditaan siitä, että tuotteet toimivat, kuten huolto ja korjaus. Kolmannelta ja korkeimmalta tasolta löytyvät edistyneet palvelut.

Image
Kuvassa tutkimusrahoituksen erityisasiantuntija Tiina Leposky ja kunniatohtori, professori Tim Baines.

Baines työskentelee professorina Astonin yliopistossa. Hän johtaa Advanced Services Groupia ja työskentelee sekä kansainvälisten että paikallisten teollisuusyritysten kanssa ymmärtääkseen palvelullistamista käytännössä ja auttaakseen yrityksiä muutoksessa.

Vaasan yliopiston strategiaprofessori Marko Kohtamäki kertoi puolestaan seminaarissa luotsaamansa Strategisen liiketoiminnan kehittämisen tutkimusryhmän tutkimuksesta. Tutkimusryhmä on tehnyt useiden vuosien ajan yhteistyötä professori Tim Bainesin kanssa, mukaan lukien kaksi toimitettua kirjaa sekä yliopiston vuonna 2023 järjestämä Servitisation Spring Conference. Tällä hetkellä ryhmillä on valmisteluissa projekteja, jotka pyrkivät auttamaan johtavia eurooppalaisia valmistavia yrityksiä palvelullistumisessa erityisesti digitalisaation näkökulmasta.

Vaasan yliopiston strategiaprofessori Marko Kohtamäki
Image
Strategisen liiketoiminnan kehittämisen tutkimusryhmän tutkijoita ja jatko-opiskelijoita.