Nahistuneet naatit etsii ratkaisuja koulujen lautashävikin vähentämiseksi

Image
Vaasan yliopisto on tehnyt vuodesta 2017 systemaattista työtä ruokahävikin vähentämiseksi. Uuden Nahistuvat Naatit -hankkeen tavoitteena on tuottaa uusi lähestymistapa ja neljä toimintakonseptia erityisesti lautashävikin hallintaan. Vaasan yliopiston lisäksi hankkeessa ovat mukana hanketta koordinoiva Lapuan kaupunki ja Taideyliopiston Seinäjoen yksikkö. Valtakunnallista hävikkiviikkoa vietetään tällä viikolla, eli 23.–29. syyskuuta 2024.

Aiemmissa Wasteless- ja PAJATSO-hankkeissa onnistuttiin vähentämään Lapuan yläkoulun kokonaisruokahävikkiä yli 40 prosenttia. Vaikka yläkoulun ruokahävikkiä onnistuttiin hankkeiden tuella vähentämään huomattavasti, lautashävikin määrä säilyi ennallaan.

– Koska aikaisempien ruokahävikkihankkeiden haasteeksi on noussut toimenpiteiden rajallinen vaikutus lautashävikkiin, keskittyy Nahistuneet naatit -hanke tämän haasteen ratkaisemiseen,  kertoo tutkijatohtori Lotta Alhonnoro Vaasan yliopistosta.

Image
Tutkija Lotta Alhonnoro, Vaasan yliopisto

Nahistuneet naatit -hankkeessa toteutetaan neljä käytännössä kokeiltua ja arvioitua toimintakonseptia lautashävikin hallintaan. Apuna käytetään taiteellista asiantuntijuutta, joka viittaa taiteilijan syvälliseen asiantuntemukseen tai luovaan lähestymistapaan, jota sovelletaan muihin kuin taiteellisiin aloihin. Hankkeeseen haetaan mukaan neljä taiteilijaa, jotka ratkovat ruokahävikkiongelmaa omalla asiantuntijuudellaan.

– Taiteellisen asiantuntijuuden mahdollisuudet tulisi huomioida, kun etsitään haasteisiin uudenlaisia ratkaisuja. Hankkeessa tuodaankin yhteen tiede ja taiteellinen asiantuntijuus ruokahävikin vähentämisen ratkaisemiseksi ja uudenlaisten ratkaisujen synnyttämiseksi, kertoo asiantuntija Jenni Latva Taideyliopiston Seinäjoen yksiköstä

Hankkeessa myös oppilaat ja opettajat otetaan mukaan suunnittelemaan ja pohtimaan tavoitteita ruokahävikin vähentämiseksi.

Hävikkiviikolla Lapuan yläkoululaiset pääsevät äänestämään hankkeelle graafisen ilmeen kolmesta vaihtoehdosta sekä ehdottamaan hankkeelle slogania.

– Odotamme innolla, mihin vaihtoehtoon nuoret päätyvät sekä mielenkiintoisia ideoita hankkeen iskulauseeksi, kommentoi hankkeen projektipäällikkö Ella Wilén Lapuan kaupungilta.

Hanke on saanut rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta. Osarahoittajana on Seinäjoen yliopistokeskus.

Tietolaatikko