Pelit ja pelillistäminen auttavat kohti parempia oppimistuloksia
Pelejä käytetään monipuolisesti korkeakouluopetuksessa digitaalisista peleistä lautapeleihin ja roolipeleihin. Erilaisia minipelejä ja pelillistämisen muotoja voidaan käyttää muun muassa opetuksen monipuolistamiseen ja kilpailullisten elementtien tuomiseen mukaan opetukseen.
Vaasan yliopistolla järjestetyssä seminaarissa oli esityksiä pelien käytöstä niin kauppatieteissä kuin sosiaali- ja terveyshallintotieteessä Vaasan yliopistolla, tulevien opettajien opetuksessa Åbo Akademilla, sekä henkilöstön ja asiakkaiden koulutuksessa Wärtsilässä. Tapahtuman tarkoituksena oli esitellä monipuolisesti pelien tarjoamia mahdollisuuksia korkeakouluopetuksessa ja antaa opettajille ajatuksia siitä, miten pelejä voidaan käyttää monipuolisella tavalla hyväksi opetuksessa.
Vaasan yliopistolla pelejä käytetään jokaisella koulutusalalla
Seminaarissa kerrottiin myös alustavia tuloksia kyselystä Vaasan yliopiston opettajille. Tulosten perusteella Vaasan yliopistolla käytetään pelejä monipuolisella tavalla hyväksi jokaisella koulutusalalla ja yksikössä.
- Olimme iloisesti yllättyneitä siitä, kuinka runsaasti pelejä ja pelillistämistä käytetään hyväksi yliopistollamme, sanovat asiaa tutkineet Minna-Maarit Jaskari, Sanna Eronen ja Panu Kalmi.
Osa kursseista perustuu valmiisiin peleihin, jotka saattavat olla Vaasan yliopiston opettajien kehittämiä tai lisensoituja pelejä. Opettajat käyttävät hyväkseen myös erilaisia pienpelejä ja pelillistämisen muotoja. Kokemukset peleistä ovat valtaosaltaan positiivisia, joskin haasteitakin esiintyy.
Seminaarista tehdyn nauhoituksen voi katsoa osoitteesta
Seminaarin powerpoint-esitykset
- Kalmi: Game Days Seminar introduction
- Borisov: Marketing simulation
- Mathilda Ståhl:Opening the eyes of teachers to be - gamification in visual art education
- Lindell: Welfare game
- Wärtsilä: Building for the Future
- Jaskari, Eronen, Kalmi: The Use of Games and Gamification at the University of Vaasa