Työnantajien kannattaa satsata ulkomailla olevien työntekijöidensä työhyvinvointiin

Image
Hyvinvoinnilla on iso vaikutus ulkomailla asuvien työntekijöiden eli ekspatriaattien työssä suoriutumiseen ja työhön sitoutumiseen. Hyvät työolosuhteet ja vahva tuki omalta työnantajalta auttavat selättämään vieraassa maassa työskentelyn haasteita ja parantavat työhyvinvointia. Hyvä työhyvinvointi puolestaan kohentaa työssä suoriutumista ja vähentää halua irtisanoutua, käy ilmi Tania Biswasin Vaasan yliopistoon tekemästä väitöskirjasta.

Tania Biswasin väitöskirjan mukaan monet työhön liittyvät ja myös työn ulkopuoliset tekijät vaikuttavat ekspatriaattien työhyvinvointiin. Ekspatriaateilla tarkoitetaan tutkimuksessa sekä ulkomaille työkomennukselle lähetettyjä työntekijöitä että itse oma-aloitteisesti ulkomaille töihin hakeutuneita.

– Tulokset paljastavat, että työn autonomialla, sosiaalisella tuella sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella on olennainen merkitys ulkomaan työkokemuksen muotoutumisessa, kertoo 1. marraskuuta Vaasan yliopistossa väittelevä Biswas.

Tutkimus osoittaa, että ne ekspatriaatit, jotka pitävät kansainvälisiä työtehtäviään mielekkäinä ja kokevat saavansa tukea omalta organisaatioltaan, sitoutuvat todennäköisemmin työpaikkaansa ja suoriutuvat työstään hyvin. Sen sijaan ne työntekijät, jotka ovat yksin ja sosiaalisesti eristäytyneitä, tai joilla on haastavat elinolosuhteet, saattavat joutua kamppailemaan työssään ja kohtaamaan vaikeuksia.

– Yritykset voivat parantaa ulkomailla työskentelevien työntekijöidensä sitoutumista, suorituskykyä ja tyytyväisyyttä puuttumalla tehokkaasti näihin tekijöihin.

Lisää joustavuutta ja mielekkyyttä työhön sekä tukea työnantajalta

Kansainvälinen työliikkuvuus eli työkomennukset ja -jaksot ulkomailla lisääntyvät samalla kun yritykset kansainvälistyvät. Globaalisti toimivat yritykset ovat yhä enemmän riippuvaisia ekspatriaateista kansainvälisessä toiminnassaan, joten Biswasin tutkimus korostaa ekspatriaattien hyvinvoinnin tukemisen merkitystä sekä yksilön että organisaation menestyksen kannalta.

Ulkomailla työskentely tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia, mutta siihen liittyy myös haasteita, jotka voivat johtaa työuupumukseen ja heikompaan työhön sitoutumiseen, jos niihin ei puututa ajoissa. Biswasin tutkimuksen mukaan myös työn mielekkyys on tärkeää työssä menestymisessä ulkomailla. Mikäli henkilö pitää työtään mielekkäänä ja kokee, että se on linjassa yrityksen mission kanssa, hän menestyy todennäköisesti työssään. Sen sijaan ne työntekijät, jotka eivät koe työtään mielekkäänä, ovat vaarassa uupua ja irtisanoutua.

– Mielenterveyden ja työsuoritusten parantamiseksi organisaatioiden olisi vahvistettava omia tukijärjestelmiään ja edistettävä joustavuutta. Keskeistä olisi tunnistaa työuupumisriskit jo varhaisessa vaiheessa ja puuttua niihin ennakoivasti, Biswas sanoo.

Tutkimuksen mukaan hyvinvointia voidaan lisätä merkittävästi tarjoamalla mielekkäitä tehtäviä, jotka vastaavat ulkomailla työskentelevien henkilökohtaisia arvoja sekä vaalimalla osallistavaa ympäristöä, jossa myös ulkomaiset työntekijät tuntevat itsensä arvostetuiksi.

Ulkomaille lähtevät työntekijät voivat myös hyötyä siitä, että he arvioivat kansainvälisten tehtävien mielekkyyttä ennen niiden vastaanottamista.

– Kun yritykset asettavat työntekijöidensä hyvinvoinnin etusijalle, ne voivat pitää kiinni avainhenkilöistään ja lisätä henkilöstönsä sitoutuneisuutta ja sosiaalista vastuuta. Tästä hyötyvät niin organisaatio kuin yhteiskunta.

Väitöstilaisuus

MBA Tania Biswasin väitöstutkimus ”Beyond Borders: Exploring Factors Influencing Well-being and Work Outcomes in Expatriates” tarkastetaan perjantaina 1.11.2024 klo 12 Vaasan yliopiston Nissi-auditoriossa.

Väitöstilaisuutta on mahdollista seurata myös etäyhteyden kautta (Zoom, salasana: 072888).

Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori Saija Mauno (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Liisa Mäkelä.

Väitöskirja

Biswas, Tania (2024) Beyond Borders: Exploring Factors Influencing Well-being and Work Outcomes in Expatriates. Acta Wasaensia 539. Väitöskirja. Vaasan yliopisto.

Julkaisun pdf

Tietolaatikko

Tania Biswas, puh. 045 250 9559, tania.biswas@uwasa.fi

Tania Biswas on syntynyt vuonna 1991 Kalkuttassa Intiassa. Hän on suorittanut kauppatieteiden maisterin tutkinnon Bowling Green State Universityssä Yhdysvalloissa vuonna 2017. Biswas on suorittanut tohtoriopintonsa Vaasan yliopistossa. Hänet valittiin yhdeksi EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta saaneen ja kansainvälistä työliikkuvuutta tutkineen GLOMO-hankkeen tohtorikoulutettavista. Biswas asuu nykyisin Espoossa ja toimii yliopisto-opettajana ja projektitutkijana.