Vaasan yliopisto sijoittui maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon – tutkimuksen laatu jälleen maailman kärkikastia

Image
Vaasan yliopisto sijoittui kansainvälisessä Times Higher Education (THE) World University Rankings 2025 -vertailussa jälleen maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon. Vertailussa arvioitiin 2092 yliopistoa.

Vaasan yliopisto sijoittui tutkimuksen laadussa 108. sijalle ja nousi näin hyvin lähelle maailman sadan parhaan joukkoa. Tutkimuksen laatu on keskeinen rankingin osa-alue, joka mittaa tutkimusviittauksia, tutkimuksen vahvuutta, huippututkimusta ja tutkimuksen vaikuttavuutta. Yliopiston kansainvälistymisponnistelut eivät myöskään jääneet huomiotta, sillä yliopisto piti paikkansa maailman 500 parhaan joukossa kansainvälisyydessä.

Suomalaisten yliopistojen joukossa Vaasan yliopisto sijoittui toiseksi tutkimuksen laadussa ja neljänneksi kansainvälisyydessä, menestyen hyvin molemmissa kategorioissa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, sillä ranking-tulos korostaa tutkimusta yhtenä vahvuuksistamme. Vaasan yliopistossa tehtävää tutkimusta siteerataan paljon ja tuotamme vaikuttavaa tutkimusta kestävän liiketoiminnan, energian ja yhteiskunnan aloille. Rankingissa heijastuu myös vahva kansainvälistymistavoitteemme, ja kaiken kaikkiaan sijoitus tukee visiotamme kansainvälisesti vaikuttavasta tutkimusyliopistosta. Haluan kiittää yliopistoyhteisöämme heidän panoksestaan, sanoo kansainvälisistä asioista vastaava vararehtori Martin Meyer.

THE:n World University Rankingissa arvioidaan yliopistoja viidellä osa-alueella, jotka ovat opetus, tutkimusympäristö, tutkimuksen laatu, kansainvälisyys sekä yritysyhteistyö. Katso THE:n World University Rankings -lista kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoa: Kansainvälisistä suhteista vastaava vararehtori Martin Meyer, p. 029 449 8629