Vaasan yliopiston tutkijoita Stanfordin listalla: kuuluvat kahteen prosenttiin maailman vaikuttavimmista tutkijoista

Image
Useita Vaasan yliopiston tutkijoita on mukana uusimmalla Stanfordin yliopiston ja Elsevierin julkaisemalla listalla, joka käsittää kaksi prosenttia maailman vaikuttavimmista tutkijoista.

Hiljattain julkaistu vuoden 2024 lista hyödyntää Scopuksen viittaustietoja ja arvioi tutkijoiden vaikuttavuutta pitkällä aikavälillä (uran pituinen) sekä yhden vuoden aikana (2023) alallaan.

Ylimpänä uran pituisella listalla ovat Vaasan yliopiston vararehtori, professori Martin Meyer (46817) ja tuotantotalouden professori Petri Helo (78579). Lisäksi listalla ovat sähkötekniikan professori Marcelo Simões, henkilöstöjohtamisen professori Vesa Suutari, laskentatoimen professori Erkki K. Laitinen, sovelletun ekonometrian apulaisprofessori Anupam Dutta, ohjelmistotekniikan professori Jouni Lampinen, sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen, energiatekniikan professori Xiaoshu Lü ja tuotantoautomaation professori Jarmo Alander. Kaikkiaan uran pituisella listalla on kymmenen tutkijaa, jotka parhaillaan työskentelevät tai ovat jääneet eläkkeelle Vaasan yliopistosta.

Lisäksi uran pituiselta listalta löytyy Vaasan yliopiston vieraileva sähkötekniikan professori Nikos Hatziargyriou sijalta 5814.

Pelkästään viime vuotta tarkastelevalle listalle maailman vaikuttavimpien tutkijoiden joukkoon on Vaasan yliopistosta päässyt kaikkiaan 11 tutkijaa. Mukana on muun muassa sovelletun ekonometrian apulaisprofessori Anupam Dutta, joka on sijalla 7162. Lisäksi vuoden listalla ovat strategiaprofessori Marko Kohtamäki, tuotantotalouden professori Petri Helo, taloustieteen yliopisto-opettaja Stephen Onifade, vararehtori Martin Meyer, kansainvälisen liiketoiminnan professori Arto Ojala, sähkötekniikan professorit Marcelo Simões ja Hannu Laaksonen, markkinoinnin apulaisprofessori Joni Salminen, tietotekniikan tutkijatohtori Muhammad Faheem sekä eläkkeelle siirtynyt professori Jarmo Alander.