Markkinointi- ja kulutustutkimus
Tutkimusryhmän esittely
Vaasan yliopiston markkinoinnin alan tutkimus on perinteisesti tunnettu vahvana kuluttajatutkimuksen osaajana. Rakentuen tälle pohjalle Markkinoinnin ja kulutustutkimuksen tutkimusryhmän osaamisalue on laajentunut siten, että tutkimusryhmässä tutkitaan erilaisia, toisiinsa liittyviä markkinatoimijoita, jotka muodostavat niin kuluttajista, yrityksistä kuin erilaisista organisaatioista rakentuvia ekosysteemejä.
Monimuotoisuus suhteessa tutkimusaiheisiin, metodologisiin valintoihin ja tutkimusfokukseen muodostaa tutkimusryhmämme keskeisen osaamisalueen. Yhdistämme syväluotaavaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä verkottuneeseen liiketoimintaosaamiseen luodaksemme uusia näkökulmia ja transformatiivisia markkinaratkaisuja, jotka kohdistuvat strategisiin markkinoinnin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin systeemisestä näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka asiakkaiden arkiset käytännöt tai päätöksenteon lainalaisuudet kumpuavat sosio-teknisistä ja historiallisista raameista ja linkittyvät erilaisten markkinatoimijoiden tarjoomaan, ja miten tämä vuorovaikutuksellinen yhteistyö rakentaa arvoa.
Tutkimusryhmän tavoitteena on
- Tuottaa huippuluokan markkinanaymmärrystä ja -tietoa sekä jalostaa se asiakasarvoksi yhdessä eri sidosryhmien kanssa matkalla kohti kestävää ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa.
Kestävyys on sisäänrakennettu lähtökohta tutkimuksellemme. Se muodostaakin läpileikkaavan teeman lukuisille transformatiiviseen markkinointiin nojautuville tutkimusprojekteillemme. Tutkimusryhmässämme tutkitaan muun muassa energia-alan ja -kulutuksen murrosta, ruoan kulutusta, puurakentamista ja -teollisuutta, vähittäiskauppaa, tursimia, asumista, muodin kulutusta sekä korkeakouluopetusta niin urbaaneissa kuin maaseudun konteksteissakin. Tutkimusalueita lähestytään pyrkimyksenä lisätä hyvinvointia sen kaikissa muodoissa ja yhteiskunnan tasoilla.
Paradigmallinen ja metodologinen monimuotoisuus on tyypillistä tutkimusryhmällemme. Tutkimuksen lähestymistavat koostuvat paitsi perinteisistä kyselytutkimuksista, koeasetelmista, tapaustutkimuksista, narratiiveistä, haastatteluista ja etnografiasta niin viime aikoina esiin nousseista priming-tutkimuksista, pelillistämisestä, käytäntöteoriasta sekä verkostoanalyyseistä.
Vastavasti tieteenalan sisäiset paradigmat ovat monimuotoisia. Kulutustutkimuksemme voivat perustua niin kuluttajapsykologiaan, evolutiivisesti inspiroituneeseen teorianmuodostukseen kuin kulttuuriseen (Consumer Culture Theory) tai transformatiiviseen kuluttaja/palvelututkimukseen (Transformative Consumer/Service Research). B2B-tutkimus kumpuaa paitsi perinteisestä teollisen markkinoinnin teorioista niin myös IMP (Industrial Marketing and Purchasing) ja liiketoimintasuhteiden ja -verkostojen (Business Relationships & Networks) sekä innovaatiojohtamisen pohjalle rakentuvasta verkostoteoreettisesta näkemyksestä sidosryhmien arvonmuodostumiseen.
Riippumatta kulloisestakin tutkimusaiheesta, rakentuipa se sitten liiketoiminta- tai kuluttajan arvon luomiselle tai yhteiskunnalliseen haasteeseen vastaamiselle, me löydämme tavat sen tutkimiseen.
Työskentelemme läheisessä yhteistyössä Vaasan yliopiston muiden akateemisten yksiköiden sekä sen kolmen tutkimusalustan (VEBIC, Digital Economy sekä InnoLab) kanssa. Keskeisiä yhteistyökumppaneitamme ovat yritykset, kunnat ja kaupungit sekä muuta voittoa tavoittelemattomat organisaatiot.
Tutkimusryhmän johtaja on apulaisprofessori Henna Syrjälä.
Ajankohtaista
Älä usko kaikkea – Black Fridayn pikamuotitarjoukset lisäävät painetta kuluttajille
Tutkimushankkeet
Hanke | Kesto | Rahoittajat |
---|---|---|
STOPP | - | EU - Horisontti |
Kestävä ja vastuullinen ruokaprovinssi | - | EU - Euroopan rakennerahastot EAKR / ESR+ (2021-2027), Etelä-Pohjanmaan liitto |
Organizing REKO | - | Östersjöstiftelsen |
Twin Revolution | - | Erasmus+ |
4everPack - Circular business from reusable packaking for fast moving consumer goods | - | Business Finland |
Kohti hiilivapaita koteja: Asukaskeskeiset ratkaisut lähiöiden ja maaseudun ilmastoviisaaseen asumiseen (DECARBON-HOME) | - | Suomen Akatemia, Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) |
Terveellisemmäksi reformuloitujen menestysruokatuotteiden yhteiskehittäminen Etelä-Pohjanmaalla | - | EU - Euroopan aluekehitysrahasto EAKR 2014-2020 |
Ruokamaa Pohjanmaa – Plattform för Matriket Österbotten | - | Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma ja Euroopan maatalousrahasto |
FLEXIMAR, Novel marketplace for energy flexibility | - | |
Pohjanmaan Elintarvikeyritykset Kasvuun | - | Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma ja Euroopan maatalousrahasto |
Blogi: Marketing goes...
Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen
Koulutusohjelmavastaava: Hanna Leipämaa-Leskinen (maisteriohjelma)
Koulutusohjelmavastaava: Anu Norrgrann (kandidaattiohjelma)
Hannu Makkonen
Hanna Leipämaa-Leskinen
Anu Norrgrann
Muut tutkimusryhmän jäsenet
Hanna Ahtosalo
Waleed Akhtar
Danial Amin
Joel Anderssen
Anne-Kristiina Arvola
Angelos Balatsas Lekkas
Anu Bask
Petra Berg
Päivi Borisov
Mona Enell-Nilsson
Shahid Hafeez
Eero Halmelinna
Ari Huuhka
Essi Häyhänen
Minna-Maarit Jaskari
Maija Kantola
Sami Karhu
Hina Khan
Suzi Kimura
Niklas Kurki
Pirjo Laaksonen
Harri Luomala
Roosa-Maaria Malila
Erwan Mouazan
Evianna Pehkonen
Kyösti Pennanen
Nayeem Rahman
Arto Rajala
Anna-Mari Rimppi
Asta Salmi
Joni Salminen
Shah Shakeel
Ekaterina Sofroneeva
Katariina Sorvari
Elina Tikkanen
Jack Tillotson
Linda Turtola
Essi Vesterinen
Catharina von Koskull
Tiia Vuorinen
Trang Xuan
Mujde Yuksel
Jatko-opiskelijat
- Hanna Ahtosalo
- Tiia Alkkiomäki
- Ann-Sofi Backgren
- Päivi Borisov
- Laura Forsman
- Nicoleta Dudau (Szakali)
- Mika Hakosalo
- Audur Hermannsdóttir
- Maija Kantola
- Suzi Kimura
- Heidi Kock
- Niklas Kurki
- Lena Lindholm
- Roosa-Maaria Malila
- Krista Niemi
- Salla Niskanen
- Nayeem Rahman
- Anna-Mari Rimppi
- Ekaterina Sofroneeva
- Katariina Sorvari
- Iina Vartia
- Essi Vesterinen
- Leena Viitaharju